Παρασκευή 4 Μαρτίου 2011

ΕΠΙΔΟΤΟΥΜΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ


Ευκαιρία ή παγίδα;
Αναπτυξιακός Νόμος, ΕΣΠΑ, Γυναικεία Επιχειρηματικότητα, Νεανική Επιχειρηματικότητα, είναι λίγοι μόνο από τους τίτλους των επιδοτούμενων προγραμμάτων που υπόσχονται το «άνοιγμα των κρουνών» χρημάτων για επιχειρηματίες και επενδυτές. Ποσοστά επιδοτήσεων που φθάνουν το 60% υπόσχονται σχεδόν επιχορήγηση μιας επιχειρηματικής ιδέας. Στην πράξη όμως τι γίνεται. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που επενδυτικές προτάσεις έμειναν προτάσεις και δεν υλοποιηθήκαν ποτέ. Γι αυτό θα πρέπει όλοι εμείς οι υποψήφιοι επενδυτές να είμαστε αρκετά προσεκτικοί πριν να υποβληθούμε σε έξοδα και πνευματικό κόπο για να υποβάλλουμε πρόταση για έγκριση.
Αρχικά θα πρέπει να υπάρχει η βασική ιδέα πάνω στην οποία θα οικοδομηθεί το επιχειρηματικό πλαίσιο. Η ιδέα αυτή θα πρέπει να έχει διερευνηθεί κατά πόσο είναι εφαρμόσιμη και το κυριότερο βιώσιμη οικονομικά, θα πρέπει να υπάρχει δηλαδή, ότι εκφράζεται με τον ελληνικό όρο business plan και το οποίο θεωρείται απαραίτητα για την υποβολή της πρότασης. Και εδώ εμφανίζεται η πρώτη παγίδα. Κάποιοι ευτυχώς λίγοι «Σύμβουλοι Επιχειρήσεων» μας καθησυχάζουν λέγοντας μην ανησυχείτε αυτό είναι δική μας υπόθεση. Μα πως μπορεί να είναι υπόθεση κάποιου τρίτου που συχνά δεν έχει προλάβει καν να μας γνωρίσει κάτω από την πίεση της υποβολής Ν προτάσεων; Πως μπορεί να πάρει επιχειρηματικές αποφάσεις για μας;… Αυτό που απαιτείται στην ουσία δεν είναι μια φιλολογικά άψογη έκθεση ιδεών, αλλά στοιχεία που να βασίζονται σε έρευνες, πρωτογενείς ή δευτερογενείς, σε μελέτη ανταγωνισμού, ανάλυση των αναγκών της αγοράς στην οποία πρόκειται να απευθυνθεί το προϊόν που θα παράξουμε ή η υπηρεσία που θα προσφέρουμε, μελέτη για το πώς θα προωθηθεί κλπ. 
Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας που απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή είναι η «ίδια συμμετοχή». Κάτω από τις ιδιαίτερες συνθήκες του επιχειρηματικού περιβάλλοντος δεν είναι σπάνιες οι υποσχέσεις υπερτιμολογήσεων που σε συνδυασμό με τραπεζικό δανεισμό καλύπτουν το ύψος όλης της επένδυσης. Τι γίνεται όμως στην περίπτωση αργοπορίας της αποπληρωμής των προγραμμάτων; Τι γίνεται όταν οι προμηθευτές αρχίζουν να πιέζουν και οι τράπεζες αναμένουν τις δόσεις;
Μεγάλη προσοχή λοιπόν καλή διερεύνηση, ίσως και συνεργασία με κάποιο σύμβουλο Μάρκετινγκ, αλλά προ πάντων διασφάλιση ρευστότητας. Μόνο έτσι διασφαλίζουμε ότι η επενδυτική πρόταση που θα «κατεβάσουμε» θα αποτελέσει ευκαιρία για ανάπτυξη και όχι εφιάλτη.     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου